Berättelse
I Sverige är det viktigt att passa tider. Att passa tider betyder att man kommer i rätt tid. På många arbetsplatser börjar man arbeta på en bestämd tid. Om man har ett möte ska man komma när mötet börjar, inte senare.
Det är likadant i skolan och i vården. När du har en tid hos läkaren eller på tandläkaren ska du komma i rätt tid. Om du kommer för sent kan du missa din tid.
Ibland kan man inte komma. Då ska man höra av sig i förväg. Det betyder att man ringer eller skickar ett meddelande och säger att man inte kommer. I vården måste man oftast avboka minst 24 timmar innan besöket.
Om man inte kommer och inte avbokar i tid kostar det ofta pengar. I många regioner får man betala en avgift. I Region Stockholm är avgiften ungefär 400 kronor. Man måste betala även om man annars har frikort. Frikort betyder att vården är gratis för en under en tid.
Men ibland kan man inte hjälpa att man missar tiden. Om man har ett giltigt skäl, till exempel att man plötsligt blir sjuk, kan vården låta bli att ta avgiften.
Att höra av sig i förväg är ett sätt att visa hänsyn. Då kan en annan person få tiden i stället.
Ordlista
| Ord | Förklaring |
|---|---|
| passa tider | komma i rätt tid, inte för sent |
| bestämd | redan klar; inte fri att ändra |
| möte | när människor träffas för att prata om något |
| vård | hjälp man får när man är sjuk, till exempel hos läkaren |
| höra av sig | ta kontakt; ringa eller skriva till någon |
| i förväg | innan något händer |
| avboka | säga att man inte kommer till en tid |
| avgift | pengar man måste betala för något |
| frikort | ett kort som gör att vården är gratis en tid |
| giltigt skäl | en bra och riktig orsak |
| hänsyn | att tänka på andra människor |
Läsförståelsefrågor
Vad betyder det att passa tider?
- Att man alltid har en klocka med sig.
- Att man kommer på den tid man ska, utan att vara sen.
- Att man arbetar mycket fort.
Vad ska man göra om man inte kan komma till sitt besök i vården?
- Man behöver inte göra någonting alls.
- Man säger till i god tid innan, så att tiden kan ges bort.
- Man kommer en annan dag utan att berätta det.
När kan vården låta bli att ta avgiften?
- När man kommer fem minuter för sent.
- När man har en riktig orsak, till exempel att man plötsligt blir sjuk.
- När man bara glömmer bort tiden.
Hur lång tid innan ett vårdbesök ska man oftast avboka?
Stämmer påståendena med texten? Svara ja, nej eller det står inte i texten.
- I vården ska man oftast avboka minst ett dygn innan besöket.
- Alla som har frikort slipper betala avgiften för ett uteblivet besök.
- Avgiften är exakt lika stor i alla regioner i Sverige.
Varför är det bra att höra av sig i förväg om man inte kan komma? Svara med egna ord.
Texten säger att man visar hänsyn när man avbokar en tid i god tid. Förklara hur det hänger ihop.
Diskussionsfrågor
- Hur gör du för att komma i rätt tid till ett möte eller ett besök?
- Vad gör du om du märker att du blir sen? Ringer du, skriver du, eller säger du inget?
- Är det lätt eller svårt att alltid passa tider? Vad kan göra det svårt?
- Skriv (4 meningar): Berätta om en gång då du var tvungen att avboka eller flytta en tid. Vad hände, och hur gjorde du?