Berättelse
I Sverige finns det mycket vatten. Det finns många sjöar och långa kuster med hav. På sommaren badar många människor utomhus. De simmar i en sjö eller i havet. Det är ett vanligt och billigt sätt att ha kul när det är varmt.
I Sverige har vi allemansrätten. Den ger dig rätt att bada nästan överallt i hav, sjöar och vattendrag. Men du måste visa hänsyn. Du får inte bada eller gå i land nära någons hus. Det kallas hemfridszonen. På vissa platser, till exempel där det bor många fåglar, finns det också särskilda regler.
På sommaren provtar kommunen vattnet på många badplatser. Då kontrollerar man om vattnet är rent. Du kan se vattnets temperatur och kvalitet på internet. Havs- och vattenmyndigheten samlar den informationen.
Vattnet i Sverige är olika varmt på olika tider. På sommaren kan det vara skönt att bada. På vintern kan vattnet bli så kallt att det fryser till is.
Många svenskar gillar också att bada bastu. En bastu är ett litet, varmt rum. Ordet bastu kommer från det gamla ordet “badstuga”. I Sverige tar man ofta ett dopp i kallt vatten efter bastun. Att bada i kallt vatten på vintern kallas vinterbad eller kallbad. Det har blivit mer populärt på senare år. Många upplever att det känns skönt efteråt.
Ordlista
| Ord | Förklaring |
|---|---|
| bada | gå ner i vatten för att simma eller bli ren |
| sjö | ett stort vatten med land runt omkring |
| hav | ett mycket stort salt vatten |
| allemansrätten | rätten att vara ute i naturen i Sverige |
| hänsyn | att tänka på andra och inte störa |
| hemfridszon | området nära någons hus, där man inte får bada |
| kommun | den lokala myndigheten där du bor |
| temperatur | hur varmt eller kallt något är |
| bastu | ett litet varmt rum där man svettas |
| kallbad | att bada i mycket kallt vatten |
Läsförståelsefrågor
- Vad gör många svenskar på sommaren när det är varmt?
- De badar i en sjö eller i havet.
- De stannar alltid inne.
- De badar bara i en pool inomhus.
- Vad är allemansrätten?
- En regel om hur man kör bil.
- Rätten att vara ute i naturen och bada på många platser.
- En sorts bastu.
- Vad gör man ofta efter bastun i Sverige?
- Man tar ett dopp i kallt vatten.
- Man sover direkt.
- Man lagar middag i bastun.
- Stämmer påståendena med texten? Svara ja,
nej eller det står inte i texten.
- På vintern kan vattnet bli så kallt att det fryser till is.
- Man får bada precis intill någons hus.
- Alla svenskar badar bastu varje vecka.
- Varför kan det vara bra att kommunen provtar vattnet på badplatser? Svara med egna ord.
Diskussionsfrågor
- Badar du i sjö eller hav? Var brukar du bada?
- Finns det bastu eller varma bad där du kommer ifrån? Berätta.
- Skulle du våga bada i mycket kallt vatten på vintern? Varför eller varför inte?
- Skriv (4 meningar): Berätta om en gång då du badade. Var var du, och hur kändes vattnet?