Berättelse
Du står i kön i affären. Bredvid dig står en person du inte känner. Vad kan du säga? Många i Sverige börjar då med en mening om vädret. “Vilket fint väder i dag!” eller “Usch, vad kallt det är!” Det är ett enkelt och tryggt sätt att börja prata.
Vädret är ett bra samtalsämne av en orsak. Det är neutralt. Man behöver inte känna varandra. Man blir inte osams. Båda kan se samma sol eller samma regn. Därför säger många att en mening om vädret är ett artigt sätt att hälsa. Men det är ingen regel. Alla gör inte så.
I Sverige finns det också mycket att prata om. Landet har fyra årstider, och de är väldigt olika. På sommaren kan det vara varmt och ljust länge. På vintern är det ofta kallt och mörkt tidigt. Det är också stor skillnad mellan norr och söder. I norr kan det vara snö när det är vår i söder.
Ljuset ändrar sig mycket under året. På sommaren är dagarna långa och ljusa. På vintern är dagarna korta och mörka. Många pratar om det. “Nu blir det ljusare!” säger man på våren. “Vad mörkt det är ute redan”, säger man på hösten.
Ibland kommer det hårt väder, till exempel storm eller mycket snö. Då gör myndigheten SMHI en varning. SMHI gör väderprognoser för hela Sverige. När man väntar på snö eller storm har många ännu mer att prata om.
Så nästa gång du inte vet vad du ska säga: titta på himlen. En liten mening om vädret kan vara början på ett trevligt samtal.
Ordlista
| Ord | Förklaring |
|---|---|
| kön | en rad av människor som väntar på sin tur |
| samtalsämne | en sak som man pratar om |
| neutral | inte på någons sida; inget farligt eller känsligt |
| osams | när två personer blir arga på varandra |
| artig | snäll och trevlig mot andra |
| årstid | en av årets fyra delar: vår, sommar, höst, vinter |
| skillnad | när två saker inte är lika |
| ljus | när det är dag och man ser bra; inte mörkt |
| myndighet | en del av staten som har ett särskilt ansvar |
| prognos | när man säger hur vädret blir sedan |
| varning | när man säger till att något farligt kan komma |
Läsförståelsefrågor
Varför börjar många i Sverige ett samtal med en mening om vädret?
- För att de vill veta var den andra personen bor.
- För att det är ett lätt och ofarligt sätt att börja prata med någon man inte känner.
- För att de måste enligt en regel.
Varför är vädret ett bra ämne att prata om, enligt texten?
- För att det är hemligt och spännande.
- För att båda kan se samma väder och ingen blir arg.
- För att bara svenskar förstår vädret.
Vad gör myndigheten SMHI?
- Bestämmer hur kallt det får vara ute.
- Tar fram väderprognoser och varnar för farligt väder.
- Säljer paraplyer i affären.
Stämmer påståendena med texten? Svara ja, nej eller det står inte i texten.
- Det är stor skillnad på vädret mellan norr och söder i Sverige.
- Alla i Sverige pratar alltid om vädret.
- På vintern blir dagarna korta och mörka.
- De flesta i Sverige tycker bäst om sommaren.
Varför kan det finnas mer att prata om när man väntar på en storm? Svara med egna ord.
Vad säger många på våren när dagarna börjar bli ljusare?
Diskussionsfrågor
- Hur börjar man ett samtal med en person man inte känner där du kommer ifrån? Pratar man om vädret?
- Vad tycker du själv om det svenska vädret? Vilken årstid gillar du mest?
- Är det lätt eller svårt att börja prata med en främling? Varför?
- Skriv (4 meningar): Berätta om vädret i dag. Hur ser himlen ut, är det varmt eller kallt, och vad har du på dig?