← Sverige A–Ö

Värderingar & sociala koder

Skorna stannar i hallen

SFI C A2 lästid ca 3 min

Elevversion

Ladda ner PDF · elev PDF · lärare Visa lärarversion (med facit)

En enkel skohylla i trä med fyra par
skor (kängor och sneakers) i en hall.
Skohylla med skor i en hall, 2022. Foto: EstrellaSuecia. CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.
Lyssna på texten

Berättelse

I många svenska hem tar man av sig skorna direkt vid dörren. Du kommer in i hallen och ställer skorna där. Sedan går du in i resten av hemmet i strumporna. Många har också ett par tofflor inne.

Varför gör man så? Det är inte en lag. Ingen blir straffad om man har skorna på sig. Men det är en vanlig vana i många hem.

Skälet är oftast praktiskt. I Sverige är det kallt och blött en stor del av året. Ute finns snö, vatten, grus och lera. Allt detta fastnar under skorna. Om man går in med skorna blir golvet smutsigt och vått. När man tar av sig skorna håller man golvet rent och torrt.

Hur gör man som gäst? När du kommer hem till någon är det vanligt att ta av sig skorna i hallen. Du kan också fråga värden: “Ska jag ta av mig skorna?” Då vet du säkert.

Det här varierar mellan olika hem. I vissa hem tar alla av sig skorna. I andra hem spelar det ingen roll. På en fest tar några med sig fina skor att byta till inne. Men i många hem är det enkelt: skorna stannar i hallen.

Ordlista

Ord Förklaring
hall det första rummet när man kommer in genom dörren
tofflor mjuka, lätta skor som man har inomhus
vana något man gör ofta, nästan utan att tänka
lag en regel som gäller alla i landet
straffa ge någon ett straff för något fel
praktisk bra och smart i vardagen
grus små stenar på marken eller på vägen
lera blöt, brun jord som fastnar lätt
värd personen som bjuder hem dig till sitt hem
variera vara olika på olika ställen eller olika gånger

Läsförståelsefrågor

  1. Var ställer man oftast skorna i ett svenskt hem?

    1. I köket vid bordet.
    2. Strax innanför entrén.
    3. Ute på gården.
  2. Varför tar många av sig skorna inne?

    1. För att slippa få in smuts och väta på golvet.
    2. För att det är förbjudet att ha skor.
    3. För att skorna ska bli torra.
  3. Stämmer påståendena med texten? Svara ja, nej eller det står inte i texten.

    1. Det finns en lag som säger att man måste ta av sig skorna.
    2. Många har tofflor att ha på sig inomhus.
    3. Svenskar tar oftare av sig skorna än folk i grannländerna.
  4. Vad kan du säga till värden om du är osäker? Svara med egna ord.

  5. Varför blir golvet smutsigt om man går in med skorna på vintern? Svara med egna ord.

Diskussionsfrågor