Berättelse
I många svenska hem tar man av sig skorna direkt vid dörren. Du kommer in i hallen och ställer skorna där. Sedan går du in i resten av hemmet i strumporna. Många har också ett par tofflor inne.
Varför gör man så? Det är inte en lag. Ingen blir straffad om man har skorna på sig. Men det är en vanlig vana i många hem.
Skälet är oftast praktiskt. I Sverige är det kallt och blött en stor del av året. Ute finns snö, vatten, grus och lera. Allt detta fastnar under skorna. Om man går in med skorna blir golvet smutsigt och vått. När man tar av sig skorna håller man golvet rent och torrt.
Hur gör man som gäst? När du kommer hem till någon är det vanligt att ta av sig skorna i hallen. Du kan också fråga värden: “Ska jag ta av mig skorna?” Då vet du säkert.
Det här varierar mellan olika hem. I vissa hem tar alla av sig skorna. I andra hem spelar det ingen roll. På en fest tar några med sig fina skor att byta till inne. Men i många hem är det enkelt: skorna stannar i hallen.
Ordlista
| Ord | Förklaring |
|---|---|
| hall | det första rummet när man kommer in genom dörren |
| tofflor | mjuka, lätta skor som man har inomhus |
| vana | något man gör ofta, nästan utan att tänka |
| lag | en regel som gäller alla i landet |
| straffa | ge någon ett straff för något fel |
| praktisk | bra och smart i vardagen |
| grus | små stenar på marken eller på vägen |
| lera | blöt, brun jord som fastnar lätt |
| värd | personen som bjuder hem dig till sitt hem |
| variera | vara olika på olika ställen eller olika gånger |
Läsförståelsefrågor
Var ställer man oftast skorna i ett svenskt hem?
- I köket vid bordet.
- Strax innanför entrén.
- Ute på gården.
Varför tar många av sig skorna inne?
- För att slippa få in smuts och väta på golvet.
- För att det är förbjudet att ha skor.
- För att skorna ska bli torra.
Stämmer påståendena med texten? Svara ja, nej eller det står inte i texten.
- Det finns en lag som säger att man måste ta av sig skorna.
- Många har tofflor att ha på sig inomhus.
- Svenskar tar oftare av sig skorna än folk i grannländerna.
Vad kan du säga till värden om du är osäker? Svara med egna ord.
Varför blir golvet smutsigt om man går in med skorna på vintern? Svara med egna ord.
Diskussionsfrågor
- Tar man av sig skorna inomhus där du kommer ifrån? Berätta hur ni gör.
- Vad gör du om du är osäker när du kommer hem till någon ny?
- Tycker du att det är skönt eller jobbigt att ta av sig skorna i hallen? Varför?
- Skriv (4 meningar): Beskriv vad du gör när du kommer hem till din egen bostad. Tar du av dig skorna? Var ställer du dem? Vad har du på fötterna inne?