Berättelse
I Sverige betalar man skatt på sin lön. Skatten är pengar som vi alla betalar tillsammans. Pengarna går till många saker, till exempel skola, sjukvård, polis och bibliotek. De går också till bidrag, som barnbidrag och bostadsbidrag.
Den myndighet som tar in skatten heter Skatteverket. Skatteverket sköter också deklarationen.
Vad är en deklaration? En gång varje år ska man deklarera. Då tittar Skatteverket på hur mycket du tjänade förra året. Sedan räknar de ut hur mycket skatt du ska betala. Om du har betalat för mycket skatt får du pengar tillbaka. Det kallas skatteåterbäring. Om du har betalat för lite måste du betala mer.
För många i Sverige är det enkelt att deklarera. Skatteverket fyller i nästan alla siffror i förväg. Du behöver bara kontrollera att siffrorna stämmer. Sedan godkänner du din deklaration. För många tar det bara några minuter.
Du kan deklarera digitalt på datorn eller mobilen. Då loggar du in med BankID. Om allt är rätt kan du också godkänna med sms eller telefon. Deklarationen kommer på våren, oftast i mars. Sista dagen att deklarera är oftast i början av maj.
Behöver du hjälp? Du kan gå till Skatteverkets servicekontor. Där kan du få hjälp på svenska och engelska. Du kan också få hjälp av en tolk på andra språk.
Ordlista
| Ord | Förklaring |
|---|---|
| skatt | pengar man betalar på sin lön till samhället |
| lön | pengar man får för sitt arbete |
| myndighet | en del av staten som sköter en viss sak |
| Skatteverket | myndigheten som tar in skatt i Sverige |
| deklarera | berätta för Skatteverket hur mycket man tjänade |
| bidrag | pengar man kan få, t.ex. barnbidrag |
| skatteåterbäring | pengar man får tillbaka om man betalat för mycket skatt |
| kontrollera | titta noga och se om något stämmer |
| godkänna | säga ja, att något är rätt och klart |
| digitalt | på dator eller mobil, inte på papper |
Läsförståelsefrågor
- Vad är Skatteverket?
- En affär där man köper mat.
- Myndigheten som tar in skatt i Sverige.
- En skola för vuxna.
- Vad får man göra om man har betalat för mycket skatt?
- Man får pengar tillbaka (skatteåterbäring).
- Man måste betala dubbelt.
- Man får inget alls.
- Varför är det enkelt för många att deklarera?
- För att man inte behöver göra något alls.
- För att Skatteverket fyller i nästan alla siffror i förväg.
- För att man får hjälp av en granne.
- Stämmer påståendena med texten? Svara ja,
nej eller det står inte i texten.
- Skattepengarna går bland annat till skola och sjukvård.
- Man kan bara deklarera på papper.
- Alla i Sverige tycker att det är roligt att deklarera.
- Var kan du få hjälp om du inte förstår din deklaration?
Diskussionsfrågor
- Vad tycker du att skattepengar ska gå till? Skola, sjukvård eller något annat?
- Hur fungerar skatt där du kommer ifrån? Deklarerar man en gång om året?
- Är det bra att man kan deklarera digitalt med mobilen? Varför eller varför inte?
- Skriv (4 meningar): Berätta vad du vet om skatt. Vem betalar skatt, och vart tror du att pengarna går?